Αιολική Ενέργεια
head_wind.jpg
΄
Πώς δημιουργείται ο άνεμος;

Ο άνεμος είναι απλά αέρας σε κίνηση. Προκαλείται με την ανώμαλη θέρμανση της γήινης επιφάνειας από τον ήλιο καθ’ όλη τη διάρκεια του 24ωρου. Δεδομένου ότι η γήινη επιφάνεια αποτελείται από ξηρά και νερό, ερήμους και δάση, η επιφάνεια απορροφά τη θερμότητα του ήλιου διαφορετικά.
Οι βαρύτερες, πιο δροσερές μάζες αέρα παίρνουν τη θέση του θερμότερου αέρα, ο οποίος ανεβαίνει ψηλότερα. Αυτή η κίνηση των αερίων μαζών δημιουργεί τους ανέμους. Με τον ίδιο τρόπο, έχουμε κίνηση της ατμόσφαιρας που περιβάλλει τη γη, επειδή το έδαφος κοντά στο γήινο ισημερινό θερμαίνεται περισσότερο από τον ήλιο, από ότι το έδαφος κοντά στους πόλους.
Σήμερα, οι άνθρωποι χρησιμοποιούν την ενέργεια του αέρα για να παράγουν ηλεκτρική ενέργεια. Ο αέρας είναι ανανεώσιμη πηγή ενέργειας, αφού θα δημιουργείται όσο λάμπει ο ήλιος.

Πώς χρησιμοποιήθηκε η ενέργεια του ανέμου ανά τους αιώνες;

Από παλιά ο άνθρωπος εκμεταλλεύτηκε αυτήν την μορφή φυσικής πηγής ενέργειας. Χρησιμοποιήθηκε από τα αρχαία χρόνια για να ταξιδέψουν μεγάλες αποστάσεις με πλοία, αλλά και στη γεωργία για το άλεσμα δημητριακών και την άντληση νερού. Οι αρχαίοι Έλληνες σεβόμενοι αυτή την δύναμη της φύσης την θεοποίησαν και ονόμασαν Αίολο τον θεό των ανέμων.
Πριν από 5.000 χρόνια, οι αρχαίοι Αιγύπτιοι χρησιμοποιούσαν την δύναμη του αέρα για να κινήσουν τα ιστιοφόρα τους στον ποταμό Νείλο.Η πρώτη γραπτή μαρτυρία εκμετάλλευσης της ενέργειας του ανέμου είναι αυτή του Ήρωνα της Αλεξάνδρειας, ο οποίος δυο αιώνες πριν την γέννηση του Χριστού περιγράφει μια απλή ανεμογεννήτρια οριζόντιου άξονα. Αργότερα, οι άνθρωποι έχτισαν ανεμόμυλους για να αλέσουν το σιτάρι και άλλα δημητριακά. Οι πρώτοι ανεμόμυλοι έμοιαζαν με ρόδες από κουπιά. Αιώνες αργότερα, οι Ολλανδοί βελτίωσαν τον ανεμόμυλο. Τους έδωσαν μορφή πτερυγίων από ξύλο στην αρχή και μετά από πανί.

Πώς χρησιμοποιούμε την αιολική ενέργεια σήμερα;

Όπως οι παλιοί ανεμόμυλοι, έτσι και οι σημερινοί χρησιμοποιούν πτερύγια για να δαμάσουν την κινητική ενέργεια του αέρα.
Ο αέρας ρέει γύρω από τα πτερύγια προκαλώντας την περιστροφή τους. Τα πτερύγια συνδέονται με έναν άξονα κίνησης που γυρίζει μια ηλεκτρική γεννήτρια η οποία παράγει ηλεκτρική ενέργεια. Yπολογίζεται ότι είναι δυνατό μερικές χιλιάδες ανεμογεννήτριες να παράγουν την ενέργεια που δίνει η καύση μερικών εκατομμυρίων βαρελιών πετρελαίου ή η λειτουργία ενός μικρού πυρηνικού εργοστασίου!
Όπως τα παλιά χρόνια έτσι και στις σημερινές ανεμογεννήτριες υπάρχει ακόμα το ίδιο πρόβλημα, δεν μας δίνουν την ωφέλιμη ενέργειά τους όταν δεν φυσά αέρας, δηλαδή το ένα τρίτο των ημερών του χρόνου. Όμως, λειτουργούν κυρίως τον χειμώνα την περίοδο όπου σημειώνονται οι μεγαλύτερες ενεργειακές ανάγκες.
Οι διαχειριστές των αιολικών πάρκων γνωρίζουν ότι για να αντιμετωπιστεί αυτό το πρόβλημα πρέπει να διαθέτουν αιολικά πάρκα εγκατεστημένα σε διαφορετικές περιοχές αλλά και να συμπληρώνουν το δυναμικό τους, προσφεύγοντας σε άλλες πηγές ανανεώσιμης ενέργειας.

b_wind.gif
ani.gif
prev_blue1.gif
Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License